söndag 13 mars 2016

TRIMMA STRÄVHÅRS PÄLS PÅ TAX

Att trimma tax är inget som man lär sig på 5 minuter eller någon snabb kurs.

Man blir aldrig fullärd, utan träning ger färdighet brukar det heta.

När jag köpte mig min första tax, så letade jag efter duktiga trimmare.
Jag ringde runt och frågade om jag även fick vara med vid trimning för att lära mig.
(Alla som jag var i kontakt med svarade NEJ!).
Vilket jag kan förstå att de svarade Nej, eftersom jag har egen erfarenhet att hundägaren kan tycka det är hemskt och står då och ojar sig.
Vilket blir bara ett jobbigare jobb att utföra.

Jag ställde även frågan om de trimmade med tumme o pekfinger men ingen av de jag ringde till gjorde detta. Fick till svar: "Det är för jobbigt".
De jag ringde till hade gått kurs på alla raser på ca 1 år.

Så det var karriären på att jag skulle lära mig själv eller söka upp gamla erfarna trimmar på just tax. Tog kontakt med en uppfödarkollega som har dock en annan ras, men jobbat i många år på trim (fd. trimmare) och fått lovord på gamla taxar som inte finns längre idag.

Så blev ett antal resor på ca 60 mil enkel väg. Tog med min tax och min sambo´s tax.
Fick träna o lära mig ännu mer om strävhårs pälsar.

Min tax hanhund som jag fått hjälp att trimma
Copyright


Det finns olika typer av strävhårs kvalité.

Man måste känna för att kunna uttala sig om vad en hund har för pälskvalité, att bara anta är felaktigt.

Jag fick höra att min tex. SE J(D)CH SE U(DKV)CH Öllmans Öst "Tikko" skulle ha dålig pälskvalité. När jag hörde detta fick jag mig ett gott skratt o välkomnade att den personen kan nog komma o trimma honom. För han har otroligt sträv päls. Är som "pansar". Å den enda som får ont vid trimning är den som kör tumme o pekfinger metoden (dvs. jag själv).
Däremot kan jag förstå personen som uttalat sig eftersom denna person fick se honom i "lurvigt" skick och pälsen var inte mogen för att trimmas.

Huvudbild
Copyright


Men nu till tipsen o informationen.

Hur ofta trimmar man en tax med strävhår?

En tax med strävhår trimmas normalt 1-2 ggr/år.
Då menar jag heltrimning och inte puts, som lätt förväxlas.
Putsa skulle man kunna göra hela tiden tex. öronen. (Dock inte på kroppen, för då gör det ont om inte pälsen är mogen).
En tax på trimbordet
OBS! Lämna aldrig en hund ensam på ett trimbord, den kan hoppa ner o bryta tex. ben.
TIPS!! Man kan ha spegelvägg i ett hörn för att tex. se vad man gör för fel själv vid uppställning av hund.
Om man inte har någon person som kan hjälpa en.
Copyright

Hur vet jag när taxen ska trimmas?

Jo, man kan ta tummen o pekfingret och dra fram håren sen rycka medhårs.
Släpper det lätt är pälsen mogen.
Släpper den inte ska hunden inte trimmas och är inte klar för det.
Gör man det ändå så plågar man hunden.
Test av om pälsen är mogen för trimning
Copyright
 



Mogen päls (tyvärr dålig bild)
Copyright

Finns det olika strävhårs kvalitér?

Ja, det finns olika.
En del ska trimmas oftare och en del bara 1 ggr/år, men vanligaste  är 2 ggr/år.
Det finns taxar som har otroligt sträva pälsar sen finns det taxar som har som "ängla" hår.

Änglahår är inget man önskar sig på en strävhårig tax. Tex. en jägare som har en sådan hund kommer få en tax som är nästan kal och har inget som är skyddande + snö kan fastna om de är väldigt mjuka i sin päls. Inget man vill ha.

En hund med änglahår är i stort sett omöjlig att trimma utan där får man använda sax/trim-klipp maskin och då ser den inte så trevlig ut. :(


Trim & Puts
Det är skillnad på trimning och puts.
Trimning är något man gör på hela hunden och görs 1-2 ggr/år.

Puts är när man kan hitta ett ställe där ett strå sticker ut och man rycker bort det. Det man kan puts ofta är tex. öronen. 
Pälsen på örat har blivit långt och dags för trimning.
Copyright

Örat under ifrån, dags för trimning.
Copyright

Påbörjad trimning
Copyright
 

Efter ha trimmat örat/putsat.
Ni ser det ser ut nästan som en korthårs tax öra.
Copyright

Kan man använda trim maskin?

Nej, man ska inte använda trim/klipp maskin på en tax.
Om inte den är sjuk.
En hund som kommer till en veterinär och som är skadad måste akut få sin hjälp och då är inte pälsen som sätts i fokus utan ev. rädda hund.
Sen finns det taxar som kan ha sjukdom och kan även då vara nödvändigt med trim/klipp maskin.
Men i det stora hela är det total förbjudet att använda på tax.

Kan man använda trimkniv?

Ja, det kan man om man är säker på att man inte bryter stråna.
Men är man nybörjare är det bästa att ta tummen och pekfinger, där man rycker ut det döda hårstrået.
Man ska även tänka på det finns olika trimknivar i storlekar. Finns även för vänster och högerhänta också. Är lite som smaken känner för vad som är bäst i ens hand.

Här är en trimkniv.
Copyright
Trimning påbörjas med trimkniv
Copyright

Kan man använda sax?

Nej, man använder inte sax på kroppen.
Det enda man använder sax är under tassarna.

Hur blir strävhårs attributen om jag använder sax eller trim/klipp maskin?

Man förstör en riktig strävhårs attribut om man använder sax eller trim/klipp maskin på en tax med strävhår.
Man kan aldrig få tillbaka den i lika fint skick någonsin, som innan man förstörde.

Vad menas med tumme & pekfinger, trimning av tax?

Man använder sin egna tumme och pekfinger o drar framåt håren, sendan "rycker" man pälsen medhårs.
OBS! Medhårs betyder att man inte tar i fel riktning för då förstör man pälsen kvalitén + kan gör ont på hunden.
Tumme & pekfinger
Dras först fram, sen rycks medhårs.
Copyright



Trimning med trimkniv
Copyright



Trim tutor/trimkondom
Är ett hjälpmedel för att ha på tumme och pekfinger.
Där man kan få lättare grepp om strånen.
Copyright

Så ser det ut när man har de på.
Copyright

Gör det inte ont på hunden?

Nej, det gör inte ont att hunden får sin päls ryckt om man gör det när pälsen är mogen.
Det är som vi skulle klippa bort gamla hårtoppar, det gör inte heller ont.
Gör man det när den inte är mogen så gör det ont.

När ska man bada en strävhårs tax efter ha trimmat den?

Man ska aldrig bada en strävhårs tax direkt efter man har trimmat den, utan man får vänta med det.
Man kan vänta ca 7-10 dagar  (pratar jag om heltrimning).

Hundbadkar
Copyright



 

Vad kostar det att trimma en tax?

Brukar ligga på ca 550-1000 kr/tax o en hel trimning.
En del tar extra om hunden är jobbigt och tar längre tid.
Man får fråga sin trimmar om pris.


Texten är kommer kompletteras o säkert rättas till + bilder kommer att komma ut.
 

SE J(D)CH NO J(D)CH SE U(D)CH Måsebo Nozzie
En annan hund jag trimmar
Copyright

Jag trimmar idag bara mina egna taxar och min sambo´s taxar.
Har slutat att trimma andras taxar.

Men skriver om några här:


* En person kom med sin tax och fick den trimmad.
Det tog tid eftersom den hade inte blivit trimmad på länge.
Men blev riktigt fin efter vi var klara. Ägaren ville vara med och fick detta.
Sen startade en butik/station en trim och blev närmare för denna person att trimma sin hund. Självklart åkte personen dit och lämnade den.
När personen kom tillbaka så grät denne över sin hund.
De hade rakat ner taxen och den såg inte klok ut.
Slutade med att taxen fick eksem och hudproblem.
Fick fara till veterinären för att behandlas och blev aldrig bra.
Personen tog kontakt med mig och frågade om jag kunde rätta till alla dessa problem?
Jag blev gråtfärdig när jag fick se hunden.
Förklarade ännu en gång, denna hund kan jag aldrig rätta till i päls eller hud.
Kan säga denna person ångrade sig stort eftersom det blev en förstörd hund.
Så bra om man kan fråga om de kör trim maskin/klippmaskin, sax, trimkniv eller tumme & pekfinger metoden.


Är det något som fattas så får ni gärna skriva till mig. :)

Margareta

team1m@hotmail.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar